VIII Forum Szkół Rzemiosła

„Sztuka łączenia tradycji z nowoczesnością”
VIII Forum Szkół Rzemiosła, organizowane przez Związek Rzemiosła Polskiego, zgromadziło kluczowych przedstawicieli rzemiosła, edukacji i administracji publicznej, a w wydarzeniu aktywnie uczestniczyli reprezentanci Małopolskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie.
Wydarzenie oficjalnie otworzył prof. dr hab. Jan Klimek, Prezes Związku Rzemiosła Polskiego, podkreślając znaczenie nowoczesnych technologii w kształceniu zawodowym oraz konieczność dostosowania systemu edukacji do wyzwań cyfrowej rzeczywistości. Wśród kluczowych uczestników znalazł się również Piotr Bartosiak, Dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji Narodowej, który zaprezentował zmiany legislacyjne dotyczące dualnego systemu kształcenia zawodowego.
Małopolską Izbę Rzemiosła i Przedsiębiorczości reprezentowali:
- Tomasz Kowalik – Zastępca Dyrektora MIRiP;
- Agnieszka Walczak-Szefer – Starszy Specjalista Wydziału Oświaty i Kwalifikacji Zawodowych MIRiP;
- Anita Dudek-Sas – nauczyciel Zespołu Szkół Rzemiosła i Przedsiębiorczości, od lat zaangażowana w przygotowanie uczniów do ogólnopolskiego konkursu „Bezpieczni od startu”.
Forum stanowiło platformę do wymiany doświadczeń oraz omówienia przyszłości kształcenia zawodowego w Polsce. W programie znalazły się liczne panele dyskusyjne oraz prezentacje dotyczące cyfryzacji i innowacyjnych metod nauczania. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi, takimi jak aplikacje VR do szkoleń BHP, symulatory zawodowe czy platformy do nauki zdalnej. Ważnym elementem forum były także warsztaty, w których przedstawiono sposoby wdrażania cyfryzacji w rzemieślniczych szkołach zawodowych.
Szczególną uwagę przyciągnęła debata moderowana przez Małgorzatę Wokacz-Zaborowską, Dyrektor Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MSP. Panel poświęcony był cyfryzacji egzaminów zawodowych i roli technologii w ich usprawnianiu. Eksperci omówili wyzwania związane z wdrażaniem e-egzaminów, kwestie standaryzacji i dostosowania treści do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Paneliści zgodzili się, że cyfryzacja w tym obszarze jest niezbędna do podnoszenia jakości kształcenia zawodowego i ułatwienia dostępu do certyfikacji umiejętności.
Kolejnym istotnym panelem była dyskusja na temat wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji zawodowej, moderowana przez Justynę Kądzielę, Dyrektor Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej ZRP. Eksperci reprezentujący firmy technologiczne, takie jak Google for Education oraz Samsung Electronics Poland, przedstawili innowacyjne rozwiązania wspierające proces nauczania. Omówiono także wyzwania związane z wdrażaniem technologii VR i sztucznej inteligencji do szkolnictwa zawodowego.
Innym ważnym punktem programu była prezentacja dotycząca wdrażania hybrydowych form nauczania w kształceniu zawodowym, prowadzona przez Iwonę Derdę z Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej. Eksperci zaprezentowali praktyczne przykłady kursów e-learningowych przygotowujących do egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. Wskazano, że model nauczania hybrydowego pozwala na większą elastyczność i lepsze dopasowanie treści do potrzeb uczniów.
Podczas Forum uczestnicy mieli także możliwość zapoznania się z projektem „Widzę siebie w tym zawodzie!”, który prezentował sposoby personalizacji ścieżki edukacyjno-zawodowej przy użyciu nowoczesnych technologii. Wskazano, że skuteczne doradztwo zawodowe powinno wykorzystywać narzędzia cyfrowe do lepszego dopasowania kompetencji uczniów do realiów rynku pracy.
Zdjęcia pochodzą ze strony www.zrp.pl