Sprawozdanie z mobilności „KIERUNEK MALTA”

Status projektu: Aktywny Sprawozdanie z mobilności „KIERUNEK MALTA”

Uczestnicy Projektu „Kierunek Malta – staże zawodowe dla uczniów ZSRiP drogowskazem do kariery” (numer projektu 2023-1-PL01-KA122-VET-000139084) w dniach 13.10–26.10.2024 r. odbywali dwutygodniowe praktyki na Malcie. Projekt realizowany jest przez Małopolską Izbę Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Krakowie w ramach Programu FERS na zasadach Erasmus+.

Partner przyjmujący to TravelEdvantures Malta – angielski oddział międzynarodowego operatora wyjazdów edukacyjnych Travelmania, zintegrowana placówka edukacyjna obejmująca wszystkie poziomy kształcenia średniego i zawodowego. Misją organizacji jest zapewnienie szkoleń i edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie.

13 października 2024 r. uczestnicy wylądowali na lotnisku w Malcie, gdzie następnie zostali transferowani przez instytucję goszczącą do miejsca zakwaterowania – hostelu Inhawi. Przedstawiciele TravelEdventures zaprosili uczestników projektu na pierwsze spotkanie, na którym przedstawili swój zespół, zapewnili o swojej gotowości do wsparcia, przybliżyli kulturę Malty oraz omówili programy praktyk.

Następnego dnia, wypoczęci i gotowi na wyzwania, uczestnicy udali się na praktyki do przygotowanych na ich przyjęcie firm i zakładów. W pierwszy dzień zapoznawali się z miejscami pracy, zasadami pracy i BHP. Poznali kierownictwo, zostali oprowadzeni po obiektach.

Uczniowie w zawodzie TECHNIK ORGANIZACJI TURYSTYKI odbywali praktyki w Grands Suites Hotel Residences & Spa, Mosta Dome Malta, 51HH Apartments oraz Hotelu Pjazza Merkanti.

Hotel Pjazza Merkanti znajduje się w samym centrum Valetty – stolicy Malty, gdzie uczennice Milena i Zuzanna docierały z dzielnicy zamieszkania – St. Julians. Pierwszego dnia zapoznały się z menedżerem hotelu oraz panującymi w nim warunkami. Zostały im przekazane wszelkie wymagania i zakres obowiązków. Po ustaleniu tygodniowego grafiku z pracownikami hotelu, zostały oprowadzone po obiekcie. W kolejnych dniach uczennice zajmowały się rozkładaniem bufetu dla gości hotelowych, witały tych, którzy przychodzili na śniadanie. Zapisywały, z których pokoi goście byli na śniadaniu. Porządkowały salę z bufetem po śniadaniu, pomagały w kuchni przyrządzać tradycyjne dania maltańskie. Podczas praktyk miały okazję doskonalić język angielski, gdyż częścią ich obowiązków była rozmowa z gośćmi, pytanie czy wszystko w porządku, czy czegoś im nie potrzeba. Obsługiwały również gości na recepcji, poznały system rezerwacji hotelu, zajmowały się utrzymywaniem czystości w pokojach hotelowych. W ostatni dzień dziewczyny pożegnały się z całym zespołem, z którym zrobiły pamiątkowe zdjęcia i pożegnali się z wdzięcznością za udane 2 tygodnie praktyk.

Kolejny zespół w zawodzie technik organizacji turystyki- Martyna i Kinga, pracował w Mosta Dome Malta- Rotundzie w Moście- największej świątyni na Malcie. To szczególne miejsce, z jedną z największych kopuł w Europie. Rotunda znana jest także ze względu na “cud”, który się tutaj wydarzył podczas II wojny światowej. W 1942 roku Luftwaffe zrzuciło na Rotundę w Moście 3 bomby. 2 z nich odbiły się, nie eksplodując, trzecia z nich – potężna 500 kilogramowa bomba przebiła kopułę kościoła i wpadła do środka między ok. 300-osobową grupę wiernych. Bomba ta, choć przebiła kopułę i runęła na posadzkę kościoła, nie wybuchła.

Uczennice rozpoczęły praktyki zapoznaniem się ze współpracownikami i z systemem oprowadzania turystów po katedrze. Proponowały i pomagały zwiedzającym połączenie się za pomocą kodu QR z cyfrowym audio przewodnikiem w różnych językach. Zakładały odzienie wierzchnie- szaliki- turystom, którzy przybyli do katedry z odsłoniętymi ramionami, co nie jest mile widziane w  tym miejscu oraz informowały o konieczności zdjęcia nakryć głowy. Uczennice dowiedziały się wiele o historii kościoła, a wiedzą dzieliły się ze zwiedzającymi, między innymi opiekunami mobilności. Pomagały turystom z niepełnosprawnościami oraz roztaczały miłą atmosferę witając oraz żegnając zwiedzających. Podczas praktyk dziewczyny pomagały również w pracy w sklepie z pamiątkami, gdzie oklejały produkty kodami kreskowymi, rozmieniały pieniądze w kasie, pakowały zakupy, pamiątki dla klientów, pokazywały drogę zagubionym turystom, a pani z obsługi sklepu opowiadała o Malcie, katedrze, dzieląc się informacjami i historią uwiecznioną na zdjęciach w albumach. Do innych zadań „turystek” należało m.in. uzupełnianie w różnych językach ulotek zawierających informacje na temat Rotundy, obsługa systemu sprzedaży biletów i zapoznanie z cenami, uzupełnianie wody dla pracowników i przewodników grup, liczenie biletów, uzupełnianie i wymiana wypalonych świec na nowe, oznaczanie turystów naklejkami znakującymi grupę turystów, poznanie systemu darmowej degustacji jedzenia w restauracji połączonej z kościołem, kierowanie turystów we właściwe przejścia z uwagi na jednokierunkową trasę zwiedzania. Pod koniec praktyk uczennice przekazywały swoją wiedzę i zakres obowiązków nowej praktykantce z innej mobilności.

Kolejne uczennice- Aleksandra i Maria odbywały praktykę w 51HH Apartments, czyli ekskluzywnym kompleksie apartamentów, który ze względu na swoją specyfikę turystyczno-biznesową w wielopiętrowym budynku, wymagał dużych nakładów prac porządkowych. Dziewczyny dbały o porządek w pokojach: myły okna, balkony, lustra, podłogi, naczynia, porządkowały kuchnię, recepcję, przestrzeń socjalną, podlewały kwiaty, ścieliły łóżka, robiły dekoracyjne łabędzie z ręczników, dbały o teren przed hotelem.

Jedna z uczennic- Patrycja, miała z kolei praktykę w Grands Suites Hotel, gdzie została ciepło przyjęta przez kierownika i wszystkie osoby z zespołu. Pracowała na recepcji hotelu, gdzie pomagała paniom recepcjonistkom w obsłudze gości, a one wprowadzały w tajniki działania hotelu i jego historię. Zajmowała się gośćmi oraz znakowała bagaż, który pozostawiali do przechowania. Tworzyła wizytówki hotelowe, poznawała oprogramowanie hotelowe na komputerze, doradzała gościom w sprawie atrakcji turystycznych Malty. Z racji nieustannego kontaktu z gośćmi i innymi pracownikami, uczennica doskonaliła posługiwanie się językiem angielskim. Załoga hotelu była bardzo przyjazna, a zaangażowanie Patrycji w wykonywane obowiązki zostało docenione nie tylko słownie, ale i propozycją pracy w okresie wakacyjnym!

 

Jakub- uczeń w zawodzie BLACHARZ SAMOCHODOWY odbywał praktykę w zakładzie Diss Garage. Po zapoznaniu się z miejscem pracy i pracodawcą doskonalił swoje motoryzacyjne umiejętności: zajmował się demontażem i zakładaniem lamp, demontażem i zakładaniem zderzaków przednich i tylnych, wymianą błotników, wyciąganiem wgniotek w karoserii, wygładzaniem i szlifowaniem szpachli, mył samochody, kupował części samochodowe do zakładu, uczył się zakładać klamki oraz zdejmowania i zakładania szyb samochodowych. Pracował również ze swoim kolegą po fachu- Damianem- uczniem w zawodzie ELEKTROMECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH, który odbywał praktykę tuż obok – w zakładzie AutoFix.

Damian pierwszego dnia praktyk najpierw został oprowadzony po zakładzie i zapoznał się z zasadami bhp, regulaminem pracy w firmie. W kolejnych dniach praktyk wykonywał pierwsze zadania praktyczne: wymianę łączników, sprężyn, drążków i końcówek drążka kierowniczego oraz amortyzatorów. Zajmował się wymianą kompresora klimatyzacji, łącznika stabilizatora. Uczył się również wymieniać filtry i olej silnikowy, a ponadto samodzielnie dokonywał zakupów i dostarczenia potrzebnych części samochodowych, co było kolejną możliwością podniesienia znajomości j. angielskiego (w tym zawodowego) oraz nauką samodzielności i radzenia sobie ze stresem. Damian doskonalił także umiejętność zdejmowania osłony dolnej silnika, zdejmowania i zakładania kół samochodowych, wymiany wtrysków paliwowych. Kolejne zadania z jakimi się zmierzył to: zdejmowanie skrzyni biegów, wymiana docisku sprzęgła, łożyska sprzęgła i sprzęgła oraz wymiana oleju w skrzyni biegów, a także pasków klinowych, wymiana klocków i tarcz hamulcowych, przednich czujników ABS oraz przednich i tylnych czujników hamulców, sprawdzanie prawidłowości działania wykonanych przez siebie napraw. Ponadto każdego dnia praktyk uczeń dbał o czystość na swoim stanowisku pracy, sprzątał je i segregowali śmieci. Na zakończenie praktyk odbyło się miłe pożegnanie z właścicielem zakładu oraz pracownikami.

Uczniowie w zawodzie TECHNIK HANDLOWIEC mieli praktyki w firmach: Magdalena i Martyna w sklepie Tezenis, Jakub i Wiktor w sklepie Convenience Shop. Pierwszego dnia praktyk uczniowie najpierw zapoznali się z zasadami bhp, regulaminem pracy oraz asortymentem towarowym w sklepie. Podczas kolejnych dni praktyk dziewczyny doskonaliły swoje umiejętności handlowe wykonując następujące zadania: zakładanie odzieży na wieszaki, rozpoznawanie kolorów, rozmiarów, układanie ubrań na półkach zgodnie z ich kolorem i rozmiarem, nauka profesjonalnego składania ubrań, segregowanie odzieży na podstawie kroju i rozmiaru, ubieranie (stylizowanie) manekinów, dbanie o witrynę  sklepową, naklejanie informacji o bieżących promocjach na okno wystawowe. Przyjmowały również dostawy towaru, przeliczały ilości paczek zgodnie z listami magazynowymi, przeprowadzały kontrolę jakościową i ilościową towaru. Obsługiwały klientów, informowały o bieżących promocjach.

Uczniowie Jakub i Wiktor w Convenience Shop podczas praktyk zapoznawali się z asortymentem sklepu, odbierali, rozpakowywali, rozkładali towary, eksponowali je półkach. Drukowali etykiety cenowe w programie e-Shop, tworzyli etykiety cenowe do nowych produktów, wpisywali informacje o towarze (nazwa, cena,  kod kreskowy, data ważności) do bazy danych sklepu, sprawdzali skanerem zgodności cen z towarem, przeprowadzali selekcję towarów znajdujących się na pólkach ze względu na datę ważności.

Uczniowie zapoznali się także z analizą obrotu handlowego, przesunięciami międzymagazynowymi. Pomagali także w dostarczaniu towaru do firmy, z którą współpracował zakład, gdzie odbywali praktyki. Jeden z uczniów nauczył się dodatkowo obsługi pieca i wypiekania rogalików (i innych wypieków) i eksponowania ich na półkach. Codziennie nasi praktykanci dbali o porządek i czystość w sklepie (m.in. segregacja śmieci).

Praktykanci w zawodzie technik handlowiec zajmowali się także obsługą klientów, informowaniem ich o bieżących promocjach, wyjaśnianiem wątpliwości, doradzaniem, wyszukiwaniem konkretnego towaru interesującego klienta, sprzedażą towaru, dzięki czemu pogłębiali znajomość j. angielskiego oraz nowego słownictwa zawodowego. Wiedzę tą doskonalili także w rozmowach w j. angielskim z współpracownikami i szefem, a także z praktykantami z innych krajów, np. Niemiec.

Uczennice w zawodzie FRYZJER– Matylda, Ilona, Dariia, Amelia i Amelia miały praktyki w salonach: Kim & Rose, Stilista – Hair by Alexia, Stilista @ Marriot i Toni&Guy. Pierwszego dnia praktyk uczennice zapoznały się personelem, zostały oprowadzone po salonach fryzjerskich, zapoznały się z zasadami bhp, regulaminem pracy w zakładach, produktami do dezynfekcji oraz do mycia i pielęgnacji włosów. W kolejnych dniach praktykantki wykonywały następujące czynności: myły głowy klientom, dbały o czystość w salonie, przyjmowały klientów (rozmowa wstępna mająca za  zadanie ustalenie jaka usługa ma być wykonana w j. angielskim, podanie kawy, herbaty, wody) i przygotowywały ich do zabiegów fryzjerskich (strzyżenia, koloryzacji), przygotowały materiały (np. krojenie folii do balejażu) i narzędzia fryzjerskie, pomagały przy wykonywaniu zabiegów fryzjerskich.  Ponadto wykonywały i zmywały koloryzację, wykonywały masaż głowy oraz rozczesywanie, suszenie, ćwiczyły nowe techniki modelowania (męskie i damskie). Obserwowały pracę fryzjerów zatrudnionych w zakładzie. Podczas praktyk uczennice pomagały także w zakładaniu i ściąganiu doczepów, rozjaśnianiu włosów, wykonywaniu balejażu oraz uczyły się wykonywać trwałą ondulację. Zajmowały się pielęgnacją skóry głowy i włosów, oraz wykonywały fryzurę z warkoczyków (m.in. bokserskich), a także porządkowały akcesoria na wózkach fryzjerskich.

Jednego dnia odwiedzili ich koledzy uczący się w innych zawodach z ZSRiP, na których wypróbowali nabyte umiejętności: myły im włosy, suszyły, modelowały. Utrwalanie nowej wiedzy uczennice ćwiczyły także wzajemnie na swoich głowach – wzajemnie były dla siebie modelami.

Na koniec każdego dnia praktyk zadaniem uczennic było posprzątanie swojego stanowiska pracy a także wykonanie dezynfekcji salonu. Codziennie też w rozmowach z klientami, współpracownikami, szefową zakładu doskonaliły swoje umiejętności językowe, zwłaszcza w zakresie poznawania nowego słownictwa zawodowego i nowych zwrotów. Ostatni dzień praktyk zakończył się pożegnaniem z pracodawcami oraz pracownikami salonów, wykonaniem pamiątkowych zdjęć oraz podziękowaniami za wspólnie spędzone 2 tygodnie i pochwałą za dobrą pracę na praktykach. Podczas praktyk uczennice wykonywały także zdjęcia i robiły filmiki do zamieszczenia na fanpage projektu.

Uczniowie w zawodzie TECHNIK – LOGISTYK: Wiktoria, Łucja, Oliver, Wiktor, Maksym, Robert, Bartosz, Bartosz, Jakub, Jakub, Oleksandr oraz MAGAZYNIER LOGISTYK Leon, odbywali praktyki w Malta Post czyli maltańskim urzędzie pocztowym. Pierwszego dnia praktyk uczniowie zostali oprowadzeni po miejscu praktyk i zapoznali się z zasadami bhp, regulaminem pracy oraz z systemem pracy poczty na Malcie.

W kolejnych dniach zajmowali się sortowaniem pocztówek, listów do worków na stelażach, pakowaniem ich do opakowania zbiorczego i zabezpieczaniem. Rozpakowywali nowe opakowania z przesyłkami, skanowali kody kreskowe na paczkach i sortowali przed dostawą do odbiorców. Sortowali listy do zwrotu oraz listy przed dostarczeniem do odbiorców (sortowanie pierwotne i wtórne) w różnych dzielnicach, tak, aby ułatwić kurierom dostarczenie ich do odbiorców. Nauczyli się obsługiwać maszynę do sortowania listów, a także zapoznali się z innymi urządzeniami wykorzystywanymi do pracy na poczcie.

Uczniowie sortowali także paczki, sprawdzali czy informacje zamieszczone na paczkach zgadzają się z danymi w sortowni; skanowali kody kreskowe umieszczone na paczkach; paczki, które nie spełniały warunków oddawali do zwrotu. Dzięki pracy w sortowni poczty zapamiętali nazwy dzielnic Valetty oraz miast na Malcie i nauczyli się ich wymowy. Ponadto uczniowie przyjmowali dostawy nowych paczek, wprowadzali je do systemu pocztowego (jeden z uczniów pomógł nawet w usunięciu usterki z systemu), sprawdzali ich jakość i ilość, zabezpieczali przed działaniem czynników zewnętrznych, naklejali oznakowanie na paczki, przygotowywali i wydawali paczki do doręczenia. Pracowali również przy prześwietlaniu paczek. Dzięki tej pracy nauczyli się zabezpieczać i oznakowywać przesyłki.

Kolejnym zadaniem, które wykonywali nasi uczniowie było układanie paczek na paletach, transportowanie paleciakiem paczek pomiędzy magazynami, ładowanie palet do auta. Składali również puste pudła, aby zajmowały jak najmniej miejsca. Uczyli się także wypełniać dokumenty magazynowe, min. dokumenty odbioru paczek, dokumentów WZ, sprawdzać stan magazynu, planować trasę dostaw.

Każdego dnia praktyk uczniowie dbali o czystość na swoim stanowisku pracy, sprzątali je i segregowali śmieci. Na zakończenie praktyk odbyło się miłe pożegnanie z kierownikiem oraz pracownikami poczty oraz wykonanie pamiątkowego zdjęcia.

Podczas pobytu na Malcie każdy wolny moment uczestnicy spędzali na odkrywaniu piękna wyspy i budowaniu wyjątkowych wspomnień. Po zajęciach edukacyjnych mieli czas na relaks, wspólną zabawę i realizowanie programu kulturowego.

Przygodę kulturową rozpoczęli od wycieczki do Valletty – stolicy Malty. To jedno z najmniejszych, lecz najbardziej urokliwych miast Europy, pełne wąskich uliczek i zabytkowych kościołów. Uczestnicy zwiedzili rzymskokatolicką konkatedrę św. Jana, poświęconą św. Janowi Chrzcicielowi- symbol maltańskiego baroku, gdzie zobaczyli m.in. dzieła Caravaggia. Oprócz tego Valletta zachwyciła uczestników swoją teatralnością – licznymi placami, malowniczymi balkonami i miejscami, z których rozciągały się widoki na błękitne morze i sąsiednie fortyfikacje. Spacerowali po Barrakka Gardens wieczorem, podziwiając oświetlone mury miasta.

Kolejną atrakcją była wyspa Gozo, na którą udali się promem. Gozo, mniejsza od Malty, oferuje nieco inny klimat – bardziej sielski i naturalny. Znajdują się tam mniej zurbanizowane tereny, co umożliwia kontakt z naturą i pozwala odetchnąć od gwaru turystycznych miast. Na Gozo szczególnie oczarowało uczestników miejsce znane jako Azur Window – formacja skalna, która choć uległa zniszczeniu, nadal pozostaje w pamięci wielu jako jedno z najpiękniejszych miejsc na wyspie. Zwiedzanie Victorii, stolicy Gozo, pozwoliło uczestnikom lepiej poznać maltańskie tradycje i zobaczyć, jak życie płynie na mniejszej wyspie. Miasto jest pełne zabytków, takich jak cytadela, oraz małych restauracji, które serwują lokalne specjały. Nasi uczniowie odkryli fascynującą historię solnictwa na Gozo. Od czasów fenickich aż po współczesność, sól z tej malowniczej wyspy odgrywała kluczową rolę w kulturze i gospodarce regionu. W średniowieczu była niezbędna do konserwacji żywności, a tradycje związane z jej wydobyciem są przekazywane z pokolenia na pokolenie. Dziś solniska na Gozo to nie tylko wspaniałe miejsca do zwiedzania, ale także symbol lokalnej tożsamości i ekologicznych praktyk.

Cytadela, usytuowana w sercu Victorii (stolicy Gozo), przez wieki chroniła lokalnych mieszkańców przed piratami i najeźdźcami. Spacerując po murach, można podziwiać panoramiczne widoki na całą wyspę Gozo oraz pobliskie wioski i pola uprawne. Labirynt kamiennych uliczek wewnątrz Cytadeli prowadzi do zabytkowych budowli, jak katedra Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, czy pozostałości starych magazynów i domostw.

Kolejnym miejscem na Gozo była Jaskinia Kalipso, położona na wzgórzu z widokiem na zatokę Ramla Bay. Według legendy to właśnie tutaj nimfa Kalipso uwięziła Odyseusza na siedem lat, jak opisał Homer w „Odysei”. Jaskinia sama w sobie jest niewielka, ale jej położenie i związana z nią historia nadają jej tajemniczego uroku. Stojąc u wejścia do jaskini, można było podziwiać niesamowity widok na Ramla Bay – jedną z najpiękniejszych plaż na Gozo.

Ramla Bay, znana także jako „Pomarańczowa Plaża”, zachwycała swoim niezwykłym kolorem piasku, który przybiera intensywną, ciepłą barwę odcienia pomarańczowego. To jedyna plaża na Gozo o tak charakterystycznej kolorystyce, co czyni ją wyjątkową nie tylko na wyspie, ale i w całej Malcie. Ramla Bay, położona w otoczeniu zielonych wzgórz, tworzy piękny kontrast z błękitnym morzem i pomarańczowym piaskiem.

Wizyta w Popeye Village, znanej także jako wioska Popeye’a, która powstała jako plan filmowy do filmu z 1980 roku. To miejsce, choć skierowane do młodszej widowni, ma w sobie wyjątkowy klimat i pozwala wrócić na chwilę do dziecięcych lat. Kolorowe domki i atrakcje nawiązujące do postaci z kreskówki były świetnym kontrastem do zabytkowych miejsc, które uczestnicy odwiedzali na co dzień. Co więcej, położenie wioski nad malowniczą zatoką dodawało uroku i umożliwiało kąpiel w krystalicznie czystych wodach Morza Śródziemnego.

Podczas pobytu uczniowie wraz z opiekunami odwiedzili również Malta National Aquarium, gdzie zobaczyli fascynujące stworzenia morskie, zamieszkujące zarówno Morze Śródziemne, jak i bardziej egzotyczne wody. Maltańskie akwarium to świetne miejsce dla osób, które interesują się podwodnym życiem, ale też dla tych, którzy chcą się zrelaksować i dowiedzieć czegoś więcej o bogactwie środowiska naturalnego wysp. Uczestników szczególnie zachwycił tunel, przez który przechodzi się, podziwiając rekiny, płaszczki oraz kolorowe ryby. To doświadczenie pozwoliło im spojrzeć na Maltę również przez pryzmat jej morskiego dziedzictwa.

Oprócz poznawania historii i kultury Malty uczestnicy mobilności korzystali z czasu wolnego organizując wspólne gry i zabawy, karaoke i wspólne tańce. Czas na plaży również dostarczył im niezapomnianych wrażeń – kąpali się w krystalicznie czystym morzu, opalali się i grali w gry zespołowe. Spędzali chwile na budowaniu zamku z piasku – R4, graniu w siatkówkę, a czasem po prostu siedzieli rozmawiając o wszystkim i o niczym. Pod wieczór, kiedy potrzebowali chwili spokoju, grali w gry planszowe i prowadzili długie, inspirujące rozmowy. Każda rozgrywka i wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami była okazją do lepszego poznania się i nauki. To był czas pełen emocji, przyjaźni i chwil, które zostaną z nimi na długo.

 

Strona na platformie Facebook poświęcona mobilności na Malcie:
https://www.facebook.com/profile.php?id=61566985745656

 

Więcej w tej kategorii:

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami!

Kontakt